Personlig bilde

Prosjekt stifttenningshagle (Hagle)

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 9. desember 2012, kl. 21:15 (1964 dager siden) @ qualibra

Takk for tipset, qualibra. Tror likevel jeg har nok foreløpig og ser for meg at det må være mulig å konvertere messinghylser med tiden.

Det blir en del bilder her, har lettere for å forklare ting visuelt enn med det skrevne ord:klohode:

[image]
Biten på plass

[image]
Låsen demonteres og jeg bruker en spring vice/fjærklemme for å få ut slagfjæra.
En trofast venn i rotekassa, anbefales til alle som småpusler litt med gamle og nye munnladere

[image]
Låsblikket tegnes av og jeg fjerner litt grovt et stykke innenfor streken. Passer hele tiden på å være tålmodig. Blir jeg utålmodig så er det lettere å gjøre noe galt. Kommer tilbake til det....

[image]
Nærmer seg sakte men sikkert. I stedet for å sverte låsblikket for å se hvor det tok imot treverket brukte jeg denne gangen en tømmermannsblyant som jeg gned på flata. Det kan anes litt mørke felter langs kanten på innfellingen

[image]
Det får være godt nok så langt

Så var det tangen sin tur. Ble litt ivrig, glemte til og med å ta bilder og plutselig sa det knekk. Det var nok en kombinasjon av ivrig nedpressing av tange og at hele kolbehalsen var så mettet med våpenolje at limfugen på biten mot høyre lås begynte å slippe. Gjorde rent og limte på ny, samtidig boret jeg et hull på skrå fjennom limfuga og limte i en pinne i håp om å få litt bedre hold.

[image]
Her har jeg i tillegg grovtegnet de verste av sprekkene som måtte fikses

Blir litt mye detaljer her men håper det går greit. Har kommet videre etter disse bildene men har ikke fått lastet de opp enda. Har også kommet såvidt i gang med brunering av pipene.

Hele tråden:

RSS på tråd