Personlig bilde

Prosjekt stifttenningshagle (Hagle)

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 8. januar 2013, kl. 18:50 (1965 dager siden) @ nevS

Hehe, humrer godt her.

"Og når det ikke kan koste hva det vil
fordi vi mangler penger
så finner vi kniv og fil
og lager det vi trenger"

Disse hylsene jeg bruker nå holder nok ikke mange omladinger.
To av seks sprakk på langs, de virker å være veldig sprø i pappen i motsetning til nyere papphylser som er seigere i konsistensen. Tynnveggede er de også.
Hettelommen i bunnen av hylsene er til knøttsmå hetter men med litt makt og hjelp får jeg i en moderne perkhette.
Litt bilder av hylsene fra Fiocchi. Jeg vet ikke hvor gamle de er med de ser nesten nye ut. Vet at pinfirehagler ble benyttet ganske nært opp til våre dager i Italia.

[image]
Hylse og stift

[image]
Hette og stift, har lagt ved en 11'er-hette for sammenlikning

[image]
Virker som de har en svak skjøt

Jeg ser at prisen per haglehylse "bare" er 20 euro, trodde de var 38 men det er for frakt også. Regner med at hylse nummer to og videre koster 20?
Uansett, har ikke lagt fra meg tanken om å gjøre et forsøk på å lage noe som kan fungere tålig selv.
Papphylser tror jeg man vil slite å tilpasse siden randen på pinfirehylsene er både tynnere og har mindre diameter. Det mest fornuftige er nok å konvertere en messinghylse eller lage/dreie ny bunn med flens og lomme for hetta og lodde på veggene fra en donorhylse. For min del tror jeg det blir den første løsningen da jeg ikke falt i dreiebenken som liten.

Hele tråden:

RSS på tråd