Flintlås, Baker 1806 (Munnladning)

av anvil, tirsdag 30. juli 2013, kl. 18:32 (1631 dager siden) @ Dynamit Harry

Hei!
Oppfatter at ditt problem er at du får dårlig med gnister.
Kan grunnen være at det er for dårlig spenn i slagfjæra?

Av bildet ditt slår det meg at kanskje stopper hanen for tidlig i forhold til posisjonen ildstålet har da? Eventuelt i kombinasjon med at ildstålet spretter framover for tidlig? Geometrien bør vel ellers være slik at ildstålet spretter fram akkurat idet flinten er i ferd med å passere nedkant av ildstålet, og at dette skjer like over kruttet. På mitt M/1808 glattløpede gevær er avstanden mellom nedkant flint og overkant panne ca 9 mm etter skudd. Bildet ditt antyder vel noe mer enn det.


Temaet interesserer meg fordi jeg holder på å bygge en kopi av Kongsberg's M/1825. Utgangspunktet er fotografier av prototypen som er på museet på Kongsberg. Har kommet til at jeg ikke skal bore hullet i låsblikket for hanen før jeg har alle delene klare og kan studere geometrien nærmere.

Ellers har jeg spørsmål til "nevS" som skriver at ildstålet bør anløpes ved "strågul til blå" farge. Er dette korrekt?
Omsatt til temperatur tilsvarer det ca 240 - 300 grader C, noe som gir hardhet i området 57 - 52 HRC for et normalt eggstål, der selv 57 HRC vil gi en dårlig egg om det var snakk om kniv.
Jeg trodde at ildstålet måtte være hardere. Har et par flintlåser. Med ei god fil finner jeg at begge er hardere enn som så, vil anslå til rundt HRC 60 eller over.
Ildstålet i mitt prosjekt er laget med innlaminert kullstoffstål (1% C) mot vanlig st37. Har planer om å flammeherde alle delene i låsen, noe som da ville skje ved 960 grader C. Ildstålet, altså da uten anløping, vil få en hardhet på drøye 60 HRC, noe jeg trodde ville være bra.
Men om bløtere stål vil gi bedre gnist må jeg se bort fra flammeherding for denne delen.
Her er det sikkert mange som har erfaringer, så kom igjen med råd om hva jeg bør gjøre!


Hele tråden:

 RSS på tråd

powered by my little forum