Personlig bilde

Flintlås, Baker 1806 (Munnladning)

av reldor @, Moss, onsdag 7. august 2013, kl. 18:46 (1623 dager siden) @ Dynamit Harry

Har fått nye flinter, har herdet frissen på tradisjonell måte, pusset og stelt den.
Men får fortsatt ikkje gnister. Har vurdert å få tak i en annen type lås.
Noen som kan se noe umiddelbart gale her?

Hanen bør gå lenger ned/frem slik at gnister blir "ført" mot kruttet.
Låsen på bilde under har jeg lagd selv. På den ser du steinen går helt ned i fengpanna. Den låsen fungerte veldig bra.
[image]
Herdet stålet på den tradisjonelle måten!???
Når du herder stålet må du få tilført carbongass i overflata slik at det kan gnistre
og ikke bare gløde når steinen skraper av metall..
Å bruke kasenit til dette er en god løsning , en god gnist spraker som på en lighter.

Jeg herdet mine stål ved å holde stålet ved skruehullet med en flat tang.
Stålet varmes til kirsebærfarge eller til det ikke er magnetisk.
Dyppes så i kasenit til stålet er dekket med kasenit , for så å varmes opp igjen
og dyppes på nytt og varmes opp igjen....
Så bråkjøles i kald automatolje. Når kald rengjorde jeg stålet til blankt på slite siden.
Jeg anløp så stålet ved å holde med tanga over hullet og varmet nederst på sliteflaten
til antydning av blå farge. Da fjernet jeg varmekilden og lot varmen spre seg i stålet. Når jeg traff riktig temp. ble stålet blått nederst og brunt/strågult på toppen.
Dette gnistret perfekt....

Send meg e-post adressa di ,så kan jeg sende deg en artikkel som heter "6 steps to a better flintlock" som beskriver hvordan låsen bør være.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Hele tråden:

RSS på tråd