Første generasjon kammerladerbajonett (Kammerlader)

av JanS, torsdag 17. april 2014, kl. 11:56 (1526 dager siden) @ krutnarr

Hvorfor tror du at dette er en "førstegenerasjonsbalg" til den norske døllebajonetten?
Jeg har aldri sett eller hørt om den før. Den ser utenlansk ut. Hvorfor skulle man erstatte et sterk jernkrokfeste til en "førstegenerasjonsbalg" med et svakere lærflikfeste til "andregenerasjonsbalgen"? Lettere å miste? De dansknorske døllebajonettbalgfestene var i messing. Tradisjonstro skulle man tro at man fortsatte med det siden balger til både 18 lødig og M/1860/67 finnes med messingfeste. Lærflikfeste finnes også til prøvedøllebajonetten til Remingtongeværet, som fortsatte med lærflikfeste for M/1867 sabelbajonetten som den også var for M/1859. Selv har jeg antatt at messingfestet var før lærflikfeste. Kalsen/Mathiesen/Ruud 1980 har heller ikke vist noen balg til døllebajonettene M/1842, M/1843, og KS M/1843. De viser en lærflik til M/1846 og messingkrok til marinens. Sundes bok om kammerladere kunne jeg ikke finne for å se om han har nevnt noen "førstegenerasjonsdøllebajonettbalg", men jeg kan ikke huske at den er omtalt.;-)

Hele tråden:

RSS på tråd