Personlig bilde

W.J King perkusjonshagle, hvilke hetter? (Hagle)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 4. januar 2015, kl. 05:51 (1203 dager siden)
redigert av jrr50, søndag 4. januar 2015, kl. 06:13

Hei jeg har kjøpt meg ei perkusjons hagle fra rundt 1850,som er veldig bra stand etter min oppfatning,jeg tenkte og bruke ho litt til jakt nå til høsten igjen men har liten eller ingen erfaring med perkusjonshagler.
så jeg lurer på et par ting,først dette med perkusjons hetter hvilke hetter bruker vi til disse?
Etter og ha målt så finner jeg ut at RWS 1075 blir litt trange,men går nedpå men føler jeg må presse dem,skal de vere skikkelig trange(blir harde og få av etter de har gått av ,har testet et par og de satt meget godt etter avtrekk. men RWS 1082 er for slakke,fikk noen som heter Remington nr33,som er lengre de passet akkurat og var lett og få av men finner ikke disse noe sted,har en pakke(tror dette er ganske gamle hetter ser slik ut på pakka)har ca 70-80 igjen men vil jo gå tom,det er helt nye nipler(pistonger) på hagla,og ellers virker den og vere i serdeles god stand tatt alder i betraktning.
Og dette med krutt har litt fffg som jeg vet har blitt brukt til ei annen liknende hagle i 16g,denne er 12g.
Er det fffg jeg skal bruke,har nemlig hørt noen si at ffg er det som er og anbefale,eller er ikke det så farlig?
Skyter litt med Rb og der vet jeg at de vanligvis bruker ffg men jeg har brukt både fffg og ffg og det har fungert veldig greit begge deler,har redusert ladningen noe (ca 8-10gr volummål) når jeg har ladet hylsene med fffg.
Spurte på "kammeret" om ladning/hagl og ble anbefalt 50/50 ved volum mål,noe som høres fornuftig ut. Men hvor høyt er det høyeste man bør gå i ladning på ei slik(sett utfra at ho er i god bruks stand?
65-70gr fffg eller er det i meste laget,hadde tenkt og starte rundt 50gr fffg og ditto med hagl,kommer til og bruke blyhagl nå til testing,men må nok kjøpe meg litt wismuth ammo og ta hagl fra når sesongen for neste jakt nermer seg,og vekt på wismuth /bly er vel forskjellig,men er det noe og ta i betraktning når jeg skal lade eller er det så lite at det går for det samme?
Masse spørmål her nå men vil heller spørre enn og gå på en smell her,rekner med der er de her på forumet som kan dette meget godt.
har lagt til noen bilder her men var ikke så godt og få fotogrfert løpet innvendig ser liksom litt verre ut på bildene men synes de ser bra ut når jeg lyser inni løpet,og pusse patchene er helt rene etter jeg prøvte dra igjennom,takker for alle svar.:-)
mvh
jrr50
[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Hele tråden:

RSS på tråd