Personlig bilde

W.J King perkusjonshagle, hvilke hetter? (Hagle)

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 4. januar 2015, kl. 10:01 (1240 dager siden) @ jrr50

Her var det mange spørsål, skal prøve å svare på et par.
Pistongene ser ut til å være av nyere dato enn hagla. Det viktigste er at gjengeparti i hagle og pistonger er i god stand og at pistongene ikke er for utbrente. Er pistongene "nye" ville jeg sett det som en mulighet å sette gjengepartiet i en drill og bruke fil med smergelpapir for å redusere diameteren ørlite for å få hettene til å passe bedre. Er det originalpistonger ville jeg eventuelt få tak i replikapistonger om mulig og ta vare på de gamle.
Vær obs på et par ting; hvis hetter du får i handelen smeller hver gang så ville jeg ikke gjort noe med pistongene. De er harde å få av når du bare smeller hetta men det blir noe helt annet når du skyter med ladning.

Når det gjelder ladning er likt volum krutt og hagl en god tommelfingerregel. Jeg ville enbafalt FF/PP. Men ta et eksempel: Du bruker 75 grains volum krutt/hagl. Ved bruk av FFF/PPP kan du redusere til for eksempel 65 grains volum krutt til 75 grains volum hagl.
Litt vanskelig å gi råd om ladning når man ikke har sett og holdt i våpnenet. Vært forsiktig, begynn lavt. 50 grains volum som en start høres fornuftig ut, så kan du øke med 5-10 grains av gangen. Det er umulig å si hva som er sikker maksladning i hagla di, utvis forsiktighet.

Jeg har ladet med vismut for jakt, samme volum som med bly. Det kan være lurt å prøve ladningen på papp. Ved å prøve litt forskjellige mellomladninger(hard papp etc.) og justering av volum på ladningen kan finne den optimale jaktkombinasjonen som gir jevn dekning av målet.

Lykke til!

PS! Det finnes en del gode artikler og tråder om emnet her inne, og kapittelet om halgeladning i den nye boka til Øyvind er vel verdt å lese. Artikler som omfatter patronhagler lar seg likevel lett overføre til munnlader; stort det samme når man tar bort hylsa og lader direkte i løpet.

Hele tråden:

RSS på tråd