Personlig bilde

Brudd i treverket (Kammerlader)

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 6. januar 2015, kl. 15:01 (1352 dager siden) @ Trond
redigert av krutnarr, tirsdag 6. januar 2015, kl. 15:08

Kondolerer med brukket stokk qualibra.

Er litt enig med jj om at på bildene ser det ikke så galt ut. Det er sikkert mye verre ;-)

Siden utseende ikke er så viktig lengre (tolker ditt siste utsagn slik ;-) )så er du mest sannsynlig ute etter en skikkelig funksjon. Det jeg har hatt god erfaring med er som følger:

Rengjør ALT rundt bruddstedet med rødsprit. Gni også sprekker med rødsprittrukket tråd. Om det er mye gammal olje som "bobler" frem, skrapes/sikles dette av før ny rødspritvask.
Når alt er tøket skikkelig er det limetid. Jeg bruker blå araldit. Den tørker sent nok og gir ei limfuge som er sterkere en treet rundt uten at delene trenger å presses sammen så mye. Der det er mulig å "bende" opp treet med hendene og tynne kiler, gjør jeg det. Så gnir jeg MASSE lim over alle sprekker. Der det er for smalt til å trykke inn limet bruker jeg tynn bøtetråd til å "trekker" inn limet (på samme måte som du bruker tanntråd mellom tennene). Når allt er tilgriset av lim, fjerner jeg ev. kiler,så taper jeg sammen delene med blå maskeringstape og lar det ligge noen timer. Rett før limet herder "til stein", tar jeg av tapen å sikler utvendige flater med et breit skarpt huggjern. Innvendig skjærer jeg det til sånn ca.riktig. Prøver å ikke gi limflatene for stort press. Etter herding er det fint sandpapir på alt, for så å bygge opp igjen utvendig finish.

Det at treverket er tynt betyr ikke noe. Etter liming er treet fortsatt den dårligste flaten å den har holdt i alle år med normal behandling. Limflaten er bare bedre enn treet.

Lykke til :hammer: :klohode: :clap: :hagle:

Hele tråden:

RSS på tråd