Personlig bilde

Brudd i treverket (Kammerlader)

av qualibra @, lørdag 10. januar 2015, kl. 07:49 (1258 dager siden) @ festus

Jeg oppsøkte en møbelsnakker i går og spurte om å få kjøpe litt sjellakk
av ham for å tette igjen skader og sprekker i gammel børsestokk med .

Det resulterte i et langt undervisningsfordrag , der jeg ble konfrontert med at
dette med sjellakk nok ikke var så helt enkelt .

I følge ham , må man koke sjellakk sammen med ren alkohol og politur,
som jeg måtte ha lisens på for å kunne anskaffe meg .

Så måtte dette stå et døgn i fred før man kunne røre det igjen .

Det endte med at jeg forkastet hele sjellakkprosjektet, da det viste seg å være
så komplisert at man måtte vise vandelsattest og vitnesbyrd på fullført møbelsnekker utdannelse for å kunne ha med disse stoffene å gjøre .

Jeg ble forevist alle hans attester og dokumenter som understøttet hans rett til å erverve og å inneha disse farlige substansene .

Jeg fikk en liten bit med voksbasert sparkel av ham , som jeg ga 100 kroner for.
Det kunne ikke være så mye som et gram det jeg fikk , fordi dette var så vanskelig å skaffe og ikke å få innenfor Norges grenser i det hele tatt, fikk jeg vite .

Ikke vet jeg hva jeg skal bruke den sparkelmassen til heller , men jeg kjøpte den vel bare fordi jeg var så perpleks og parkert av den verbale sunamien jeg ble utsatt for .

Det er nok ikke sikkert at han hadde skjønt hva jeg skulle gjøre med sjellakken .

Han er utlending (F.d Jugoslavia tror jeg), og det med språknyanser osv , kan ha vært en hindring for ham for å fullt ut forstå hva jeg egentlig skulle med dette .

Jeg kunne fortalt enda mer om hvor utrolig komplisert og uoppnåelig denne sjellakk affæren var ,men jeg tror dere har et bilde av det nå .

At det han fortalte meg var lærerikt er det ingen tvil om , men nytten av den lærdommen vil jeg nok ikke merke verdien av før jeg eventuelt trapper opp målestokken og nivået på mine restaureringsprosjekt betraktelig i framtida .

Jeg nevnte at jeg hadde tenkt på å lage en slags fyllmasse av lim og trespon,
men da ble han helt forfælet , og fikk nesten ikke uttrykt hvor forkastelig han mente at det var .

Likevel har jeg bestemt meg for at det er nettopp det jeg vil bruke til dette her . Det får da være måte på hvor sofistikert man skal være i håndteringa av en svensk kammerlader også .

Ellers skal dere nok en gang ha takk for engasjementet dere har vist og alle tips jeg har fått på veien gjennom detta .

Nå ligger det en haug kuler her og venter på å bli med på banen .:knegge:

Hilsen
Eldar

--
qualibra

Hele tråden:

RSS på tråd