Personlig bilde

Brudd i treverket (Kammerlader)

av qualibra @, søndag 11. januar 2015, kl. 17:46 (1255 dager siden) @ festus

Hei gutter !

Var på banen og skaut en seire i dag - og om dere trur det eller ikke , så viser ikke reparasjonen av stokken noen tegn til å ville falle fra hverandre igjen - foreløpig .

Det ble dårlig resultat av skytinga, men det er en bagatell i denne sammenhengen .

Hvis det er slik at sjellakk eller kvistlakk er å få kjøpt hos en velassortert
fargehandel eller byggeshappe, så finner jeg det vel om jeg finner ut at det trengs
til noe .
Nå anser jeg likavæl dette prosjektet for avsluttet .
Finnishen står i stil til resten av børsa, for det skal jo - mellom oss sagt , mye godvilje til for å gi den svenske kammerladern fullt hus da poengene for estetisk utførelse skal deles ut .

Den er en våpenhistorisk fotnote liksom , som aldri fikk slippe helt til .

Har lest i en mail jeg fikk fra forrige eier , at det visstnok ble laget 1500 stykker - noen i Belgia på Malherbe, og noen på Carl Gustavs stadsgeværsfaktori i Eskilstuna .(hvor de ble laget har jeg fra andre kilder)
Fordelinga av antallet produsert ved de respektive fabrikker, vet jeg ikke .

I følge samme forrige eier , så ble de aller fleste aldri tatt i bruk over hodet,
men 200 stykker skal vistt ha vært brukt på øvelse - da antagelig i den svenske marinens regi . Alt med forbehold om misstokninger og missforståelser begått av undertegnede .

Dette eksemplaret har nok aldri vært skutt med før jeg fikk den , fordi den var ikke helt ferdigstilt fra produsent - som før nevnt .
Den hadde også en del lyter slik som brudd i hanen etter å ha blitt utsatt for hard behandling i løpet av de 157 årene den har vært lagret på sikkert magne forskjellige plasser .Den hadde også åpenbare feil fra produksjonsprosessen .
Skeivheter og halvferdige tilpassninger .
Hanen er femdeles så skakk , at jeg vurderer å varme den opp for å få vridd denrett igjen .
Da må den også settherdes på nytt, men det lar seg jo gjøre .

Børsa er brukbar slik den er nå , men det kan hende at jeg skal rette på noen småfeil etter hvert .

Jeg er så glad for at jeg har dere alle samma her på forumet .

Tusentakk for trøst og oppmuntring i tillegg til alle gode råd og tips .

Vi ses ved neste korsvei , som det heter .

Takknemlig hilsen fra
Eldar

--
qualibra

Hele tråden:

RSS på tråd