Det enkleste er "pistol" (Håndvåpen)

av Alaska @, mandag 11. mai 2015, kl. 14:48 (988 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind,
Hyggelig med svar fra deg. Var egentlig litt spent på hva du mente, siden det jo er du som i beste mening har opprettet fanen "håndvåpen" her på forumet.

For meg er jo dette ingen "big deal" (Ooops nå brukte jeg visst et amerikansk uttrykk, selv om jeg kunne brukt et godt norsk et), kun en liten prinsippsak. Men det har blitt krig av små prinsippsaker før, så...

For at denne lille diskusjonen ikke skal utarte, så får jeg presisere: jeg syns ikke dere er dumme og uvitende, alle dere som bruker "håndvåpen" i stedet for "pistol" evt. "revolver". At man i nyere tid har omdefinert "håndvåpen", er antakelig noe som bare har blitt sånn.

Men Øyvind, du sier "Burde du egentlig ikke sagt krutt"?
Jeg sier ikke "krutt", men "svartkruttsammenheng". Hvis jeg hadde sagt "kruttsammenheng", så hadde jeg begått samme type feil som når man bruker begrepet "håndvåpen" i stedet for "pistol". "Krutt" er en videre kategori enn "svartkrutt", på samme måte som "håndvåpen" (i den opprinnelige militære betydningen) er en videre kategori enn "pistol". Jeg brukte begrepet "svartkruttsammenheng" fordi det mest presist forklarer hva jeg mener, nemlig miljøet av skyttere som lader med svartkrutt. Det heter "Svartkrutt.net", "Norsk svartkruttunion" osv. Når det er sagt, så bruker vi svartkruttskyttere antagelig begrepet "krutt" oftere enn "svartkrutt", uten at jeg mener det er noe galt i det. Vi snakker om størrelsen på "kruttladningen", vi snakker om "kruttmål", vi snakker om "fengkrutt" osv. Det er helt greit å bruke "krutt" når det ikke er noe poeng å presisere at det er dreier seg om svartkrutt. For eksempel når vi svartkruttskyttere kommuniserer oss i mellom.

Sånn sett er ingen forvirring blant (sivile) skyttere når begrepet "håndvåpen" brukes oss skyttere i mellom og i forbindelse med vår (sivile) virksomhet - da betyr det pistol (revolver inkludert) - hver gang. Problemet er, og nå gjentar jeg meg selv:

1)
Begrepet "håndvåpen" har to ulike betydninger i samfunnet (altså når man trår utenfor skytternes egne sirkler: Den opprinnelige militære norske betydningen, som også inkluderer skytevåpen med fast skulderkolbe, og de norske pistolskytternes nyere definisjon. Hvis du som skytter leser en avisreportasje hvor det meldes at "Under et innbrudd i sånn og sånn, så ble det stjålet 4 håndvåpen", så kan du ikke uten videre anta at det er 4 pistoler som er tatt. Det er mye uvitenhet og forvirring rundt skytevåpen ute i samfunnet, ikke minst blant journalister og politikere (skyttere ikke medregnet selvfølgelig). Vi skyttere burde prøve å påvirke dette i riktig retning. Øyvind, Jeg er enig i at språket tilpasser seg tiden og samfunnets behov. Men samfunnet har ikke noe behov for en dobbel betydning av ordet "håndvåpen". Gjør følgende tankeeksperiment: Vi gjør en "fem på gata" undersøkelse, og spør "hva er et håndvåpen?". Tror du at alle fem sier: "det er det samme som pistol"?

2)
Jeg vil gjerne slå et slag for betegnelsen "pistol" som er et utmerket, historisk korrekt, internasjonalt og utvetydig begrep. "Håndvåpen" brukt i (sivil) skyttersammenheng inneholder 0 (null) ekstrainformasjon i forhold til "pistol".

At man importerer utenlandske ord til erstatning for norske er ikke noe nytt - det ligger i tiden, som du sier. Men hvis man på norsk begynner å si "husbond" i stedet for "ektemann", bare fordi det ligner på det engelske "husband", så har man gjort en tabbe.

Jeg tror jeg avslutter der. Jeg tror dere skjønner hva jeg mener, selv om mange sikkert synes det var en ubetydelig liten filleting å ta opp.

Jeg har ingen store forhåpninger om at "håndvåpen" i sivil sammenheng byttes ut med "pistol" på grunn av dette innlegget. Til det har misforståelsen blitt for vanlig. Til og med Politiet har begynt å snakke om "håndvåpen" når de mener pistoler. Det neste er vel at Forsvaret gir opp også.

Det hele var mer ment som et hjertesukk.

Nei, nå skal jeg fylle noen kruttglass, ta med meg pistolene, Oooops unnskyld jeg mener selvfølgelig håndvåpnene, og ta meg en tur på banen. Det er det viktigste.

mvh
Alaska

Hele tråden:

RSS på tråd