Personlig bilde

Hva gjør man med et halv-vrak av en muskett? (Munnladning)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 8. november 2015, kl. 21:51 (958 dager siden) @ JanS

Interessante svar - og jeg liker dem. Avkortningen av denne er høyst sannsynlig ikke-militær. Det er fjernet akkurat såvidt forbi bajonettklakken. Hadde det vært en militær omgjøring til karabin hadde det neppe vært mer enn maks 15 mm pipe forann nesebeslaget. Det hadde i såfall også blitt en hittil ukjent karabin.

Ett av problemene med å beholde den i full lengde er at det ene rørkenet mangler og i såfall må lages. Det blir antagelig bare en "blek etterligning". Det å restaurere den til funksjon tror jeg er en relativt enkel sak. Det er ikke her hunden ligger begravet.

[image]

Bildet viser en 100 % original M1774/1841 øverst, vraket i midten og en M1774/1841/60 - riktignok som tappstudser og ikke borgerbevæpningsgevær (jeg samler ikke på de sistnevnte), men i prinsippet er disse identiske mud unntak for sikter og riflingen.

For å være djevelens advokat et øyeblikk. Dersom den får beholde sin historie, restaureres til funksjonell stand og får seg et nytt rørken, sitter man fortsatt igjen med et 1700-tallsgevær med nye deler som ikke lenger er en modellriktig eller militær muskett.

Dersom man derimot gjør akkurat som forsvaret gjorde i 1860, legger man ikke til noen nye deler (annet enn kanskje en ny pistong), man bare "følger forsvarets egen fremgangsmåte" og blir sittende med noe som modellmessig blir helt korrekt og som det ikke blir mulig å "avsløre". It will be the real thing.

For å være helt ærlig, i prinsippet er jeg enig i at musketten har en historie og at det er den historien som skal bevares for ettertiden. Men akkurat når det gjelder denne musketten så synes jeg den enten bør restaureres uten å få det siste rørkenet (dersom man ikke finner et originalt et) eller like gjerne gjøres om til et borgerbevæpningsgevær hvor samtlige deler er originale og som vil bli fullstendig modellriktig. Denne musketten er dermed er dermed et prinsippielt, mulig unntak fra prinsipper...

En liten historie. Jeg fant en M1860 kammerlader i USA for et par år siden. Den så ut til å være i grei stand, var produsert i 1858(!) og hadde åpent kammerstykke og jeg kjøpte den til en helt fornuftig pris. Da jeg fikk den hjem, viste det seg at bildene viste noe som var mye dårligere enn virkeligheten og jeg storkoste meg med den - til jeg så undersiden. Det stod det HAO 6086. Et registreringsnummer fra Hærmuseet/Forsvarmuseet. Stjålet på magasinet! De har krav på å få det i retur vederlagsfritt.

Jeg ringte Gjermund Fjell for å fortelle at de først kunne få riflen etter en drøy måned, da jeg ikke var i Oslo igjen før det. Gjermund sjekket nummeret, dette var noe museet hadde byttet bort med en amerikaner i 1983. Det står dermed fortsatt HAO 6086 på riflen da dette er en vesentlig del av dens historie, noe som sikkert kommer til å skape problemer i kommende generasjoner.

Våpenets historie er viktig, men for en sivilt kappet M1774 variant - vel - eh.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd