Personlig bilde

Kuler til Tappstussere (Munnladning)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 5. desember 2015, kl. 10:07 (1107 dager siden) @ Tinytim

Hvordan ser du at kulene «klart støpt med uthulning i bunnen»? Har de støpesøm inni hulbasen? Skiveskydningsinstruxen av 1861, som beskriver ammunisjonen til kammerladerne og tappgeværene, sier helt klart at kammerladere og tappgeværer bruker identisk kule. Lik lengde, lik diameter, likt antall riller og lik vekt.

Kulene som er avbildet ser ikke for meg å avvike fra kuler jeg har sett som er skutt fra tappgevær med standard kammerladerkule. Det er jo den spisse tappen som lager uthulningen i basen når ladestokken dunkes hardt mot kula. Dersom du legger den koniske delen av de skutte tappgeværkulene oppi ladestokken på et tappgevær vil du se at de passer perfekt. Dybden på hulbasen og deformeringen av den koniske delen varierer etter hvor hardt skytteren klasker kula ned mot tappen med ladestokken. Det var jo nettopp derfor at tappsystemet aldri ble noen suksess, bortsett fra å være en rimelig måte å gjøre foreldede våpen litt mer moderne.

Dersom det faktisk er en kule med støpt hulbase vil jeg tro det er noe sivilt.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd