Personlig bilde

Kuler til Tappstussere (Munnladning)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 5. desember 2015, kl. 22:24 (773 dager siden) @ Jon

Jeg ser ingen grunn til at kulene du har avbildet ikke er kammerladerkuler som er avfyrt fra et tappgevær. For å sitere artikkelen H. Grüners Om rifler og Spidsprojektiler i Norsk militært tidsskrift 1856: «Indtrængningen i Riflerne skeer meget let ved 2 à 3 slag ad Ladestokken» og «Projectilet faar herved bagtil en Huling der for saavidt er fordeelagtig, som Tyngdepunktet rykkes længere frem.»

Skiveskydningsinstruxen av 1861 sier at tre slag med ladestokken av «middels styrke» vanligvis brukes, men av og til kan to være nok. «Det er dog bedre at overdrive Neddrivningen noget end ikke at lade den være stærk nok». Den markerte kanten Jon viser til i det første innlegget er ladestokktuppen som har deformert kula. Denne tuppen skulle ha lik form som kula, men skulle være én lødighet mindre enn kaliberet.

Selv om det ble brukt tappgeværer i lødigheter fra 13 til 16, ble det brukt samme kule i alle, ifølge instruxen. Det kan også legges til at tappens diameter økte med kaliberet. 14 lødige geværer hadde derfor tykkere tapp enn for eksempel 16 lødige geværer – derfor kan diameteren på gjenfunne kuler variere. Og instruxen slår klart fast at det brukes samme kule som i kammerladeren.

Grüner skriver at 12 lødige geværer var for romme for kammerladerkula, men disse geværene var imidlertid «saa faa af den hele Masse, at man ventelig ikke finder det Umagen værd for dem at construere en egen Ammunitionssort.» Tappgeværene var landevernsgeværer, og jeg anser det som særdeles usannsynlig at det ble brukt ressurser på hulbaseprosjektiler som var uhyre vanskeligere å både støpe og presse enn vanlige prosjektiler.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd