Hva gjør man med et halv-vrak av en muskett? (Munnladning)

av JanS, lørdag 5. desember 2015, kl. 23:41 (1023 dager siden) @ runastav

Firkanta rusten spiker forekommer ofte på musketter. De viser for de fleste at man har erstattet opprusta eller manglende stifter med det man har hatt for hånden. Spikeren utgir seg ikke for noe annet enn det den er. Den viser kanskje den siste historikken at musketten ble siste gang brukt som hagle på jakt av en ungdom før krigen.
I går var jeg på auksjon for å se på to musketter som etter beskivelse og bilder skulle være et komplett M/1774 DN flintlåsgevær m. baj. og et M/1774/1841 m. baj. Førstnevnte syntes jeg på bildet hadde litt merkelig fasong på kolben og lurte på om den var nylaget. Bildene viste bare halve geværene. I auksjonshallen oppdaget jeg at flinten hadde nylaget bakkolbe. Den hadde nok manglet grunnet brekkasje ved låskasse. Sammenføyingen/limingen like ved avtrekkerbøylen kunne knapt ses grunnet godt arbeid og svart slitt maling. Ladestokken på begge var en blånert/svertet jernstang. Låsens overleppe med skrue var nylaget, men fint utført. Perkusjonen hadde flott merking på kolbekappe og kunne være et kjøpsobjekt. Men jeg kvakk til da jeg så skråskjøyt like framfor bakre rørken. Munningen ga indikasjon på spor av fire rifler, men nei løpsfargen røpet at den hadde fått påsveist løpsforlengelse med bajonettknast! Muskettene hadde blitt innlevert av en ung dame som hadde arvet dem av sin far. Vurderingen på hvert var satt til bare 5000,- nok på grunn av standen! Budgivingen startet og budgivingen viste at flere forhåndsbud hadde blitt gitt. Flinten og perken gikk for 21000,- og 10000,- pluss salær! Stakkars nettbudgiverene når de mottar disse. En delvis original/nylaget M/1774 og en jaktmunnlader ("tilbakeført" på forumet) og historieødeleggelse/tiljukset M/1774/1841/jakt muskett. For meg blir dette en form for svindel. Hvordan ville forumets lesere reagert hvis de var en av kjøperne! Selv husker jeg alltid reaksjonen da vi besøkte for mange år siden en samler som stolt viste fram sine to siste kjøp. En M/1831 flintlåspistol og en M/1888 Nagant. Førstnevnte var tilbakeført fra perkusjon og sistnevnte var relina/"tilbakeført" fra ombygget cal.22 start/øvelserevolver! Her er noen av problemene flere på forumet bør tenke over hva de driver på med.:-(

Hele tråden:

RSS på tråd