Personlig bilde

Slipemerker på sluttstykket (Kammerlader)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 7. desember 2015, kl. 00:01 (925 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg har akkurat sjekket mine 18-lødige Landmarker og ingen av dem har tilsvarende merker. Men jeg har en mulig forklaring, i hver fall teoretisk sett. Aribeiderne på CJV var temmelig radikale og rundt 1880 (tror jeg) var offiserene i marinen redd for at det faktisk ville kunne skje et vepnet opprør. Sluttstykkene på marinekammerladerne ble derfor fjernet fra geværene for en periode.

Dette er riktignok bare et rykte, men faktum er at en betydelig del av Landmarkene har feil serienummer på sluttstykket i forhold til serienummeret på geværet. Jeg tror sluttstykkene ble individuelt tilpasset og har selv vært borte i at sluttstykker ikke passer skikkelig i riflen og at det har et annet nummer enn riflen.

Sjekk om numrene på sluttstykkene stemmer med serienummeret på riflen. Om det ikke gjør det, kan dette være en mulig forklaring.

Et lite spørsmål. Du sier at det er to to-båndsutgaver, den ene har et serienummer som stemmer med dette, men serienummer 20 indikerer da en trebånds? Eller er dette M1860 modeller???? Bildene gjør at jeg trodde det var 18-lødige?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd