Kuler til Tappstussere (Munnladning)

av valkyrien, tirsdag 15. desember 2015, kl. 10:59 (764 dager siden) @ Jon

Nå roter jeg meg inn i noe jeg ikke har så mye å komme med. Men allikevel, litt roting kan jeg vel unne meg!

Hvis hærens tapprifler var på plass i 1851 så hadde de vel ei spisskule samtidig, eller?
Hypotesen om uthuling i bakkant virker derfor ikke urimelig for meg.

Og for å komme inn på en av mine gamle kjepphester. Jeg har i tidligere tråd antydet at jeg mener den mest avanserte våpengrenen var og er marinen. De hadde jo et beskjedent antall tapprifler allerede i ca 1843 som kanskje også skulle ha spisskule og her kommer mitt hovedpoeng/ spørsmål:

Hvis jeg har tatt feil med mine tidligere påstander om at marine tappriflen skal ha ladestokk lik de for 1851 riflene og de i stedet, som flere andre mener skal ha vanlig muskett stokk.! Da hadde det vel for kulens vedkommende vert en fordel med uthuling for tappen slik at en slapp å slå kula forderva med flat ladestokk?

Og, ang 1851 riflene, hvis det er så at spisskula kom i 1855 kan det da i så fall være at tappriflene ikke var på plass før etter 1855 og at de fra 51 kun var et uferdig våpensystem som foreløpig manglet kule?

Hele tråden:

RSS på tråd