Personlig bilde

Kuler til Tappstussere (Munnladning)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 15. desember 2015, kl. 12:07 (1011 dager siden) @ valkyrien

Hvis hærens tapprifler var på plass i 1851 så hadde de vel ei spisskule samtidig, eller?
Hypotesen om uthuling i bakkant virker derfor ikke urimelig for meg.

Og, ang 1851 riflene, hvis det er så at spisskula kom i 1855 kan det da i så fall være at tappriflene ikke var på plass før etter 1855 og at de fra 51 kun var et uferdig våpensystem som foreløpig manglet kule?

Husk at den første norske spisskula ble approbert til kammerladningsgeværet allerede i 1849. Etter at tappriflene ble approbert i begynnelsen av mars 1851 ble det fortsatt med «forsøk til bestemmelse av spidsprojektilets heldigste form», ifølge boka Kongsberg Våpenfabrikk 1814–1914. I årene «1848 og 1849 avholdtes sammenlignende skyteforsøk med kuler og spidsprojektiler for kammerladningsgeværet og til tap forandrede geværer og rifler.» Sitat fra samme bok.

Disse forsøkene er utførlig beskrevet i artikler i Norsk Militært Tidsskrift i årene 1849 og 1850. Hulbasekuler av Miniés type ble i disse testene funnet til å ikke ha noe fordeler. Resultatet ble at samme kule ble approbert både for kammerlader og tapprifle.

Det virker ikke som det er noen av de som argumenterer for hulbasekuler i tappriflene som har noen praktisk erfaring med tappgeværer. Husk at de norske tappriflene hadde en sylskarp tapp, ikke den butte tappen som ble brukt av Thouvenins opprinnelige Carabine à tige. Denne spisse tappen, kombinert med bestemte rapp fra ladestokken, lager meget effektivt en dyp uthulning i kula.

Det er ingen litteratur eller kilder jeg vet om som sier noe som helst om hulbasede prosjektiler til tappgeværene. Det er derimot mange som forteller at tappriflene brukte samme kule som kammerladningsgeværene fra 1855 – selv den offisielle militære skiveskytningsinstruksen. Dersom dere avfeier de samtidige manualene som ble lest av soldatene som brukte kammerladere og tapprifler, ja da kaster jeg inn håndkledet.

Redigert: Bilde funnet på nett uten henvisning. Det ligner på 1849-kula, men jeg er ikke sikker på om kula eller geværet er norsk.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd