Personlig bilde

Marinevåpen (Våpensamling)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 21. februar 2016, kl. 23:11 (701 dager siden) @ jea4701

Det særdeles spesielle med disse to du viser er at låskassen er brunert mens pipene er blanke. Det har jeg aldri sett før. Jeg har ikke-omgjorte marine M1845, M1849 og M1852. De to førstnevnte er fullstendig "in the white", men begge de originale M1852 er brunerte. En tredje M1852, hvor jeg har både kammerladerkammeret og landmark sluttstykket er selvfølgelig brunert også. Jeg har også en M1849 marine gjort om til Lund - brunert.

I forbindelse med Kong Oscar 1's begravelse i Stockholm i 1859, ble bruneringen fjernet i sin helhet på endel M1857 (det ble laget en prøveserie av "M1859" i 1857 på ca 100 rifler) og M1859 geværene, men jeg tror ikke at det var noen marinegeværer i denne begravelsen - og i hvert fall ikke bygget om til Landmark. Merkelig nok ble endel av disse begravelsesgeværene forøvrig aldri brunert opp igjen. Jeg har også ett av disse.

Min konklusjon er at det er overveiende sannsynlig en sivil eier har ønsket størst mulig dekorasjonseffekt og har ødelagt dem ved å fjerne bruneringen på pipene. Fikk du dem fra samme sted eller kan de ha tilhørt samme person en gang?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd