Personlig bilde

Svensk tapprifle m/1815-48 (Munnladning)

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 3. april 2016, kl. 22:04 (810 dager siden)
redigert av krutnarr, søndag 3. april 2016, kl. 22:25

Hei.
Dette handler egentlig om nesten ingen ting, men hadde lyst til å dele en liten "oppgraderingsjobb" jeg har gjort på ei ellers litt sjelden svensk rifle. Det begynte med at jeg fikk kjøpt ei svært rusten rifle på Finn for en relativt lav sum. Den manglet avtrekker, avtrekkerbøyle, sideblikk og deler i låsen. Det var forsvunnet noen fliser hisst og her, og den var heilt utrolig full av gravrust. Jeg har hatt lyst på et "fileprosjekt" for å teste ut "drafiling" som er beskrevet av gamlegutta som siste løsning for å redde bl.a ei eldre rusten hagle. Nå hadde jeg fått meg et fint eksemplar av rustarten som virkelig trengte å reddes. Denne rifla var vell egentlig dømt til å bli spiker.

Utgangspungtet så sånn ut:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Det er tydelig gravrust. Ladestokken satt dønn fast og det er tydelige merker etter at noen har prøvd å vri den løs med grovt verktøy.

Etter et par dager med drafila og smergel begynte det å komme frem blangt metall under overflaten. Det var ikke meningen å få den til å se ny ut, men den skulle bli skytbar og tålig hel. Litt roting i skuffer og skap gav meg de delene som manglet og det ble limt litt og pusset. Nå har den fått et bedre utseende etter min mening.

Her et bilde av filemerker. Det rare er de grovt utfilte løpsbåndene. De har jeg ikke pusset på, bare rengjort. Det er ennå mange sorte prikker igjen på løpet, men jeg tror at det får holde med dette ang. filing/pussing.

[image]

Ellers så er her noen flere bilder av den nå:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Det er fint å se at herdinga fortsatt sitter i metallet på viktige låsedeler.

Det dukket også opp flotte rifler i løpet. Tappen er der hel og fin. Tror at denne rifla må prøves med tunge store kammerladerkuler som passer perfekt i løpet. Kansje jeg klarer å dunke de noe ned på tappen ;-)

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Hele tråden:

RSS på tråd