Personlig bilde

Norsk fallblokk H.Larsen og H. Torgersen patent (Patronvåpen)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 28. april 2016, kl. 21:10 (874 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg har temmelig mange Larsenbørser, men denne i Torgersens patent kjenner jeg ikke fra før. Jeg antar at denne Torgersen-forretningen var starten på den som etterhvert ble liggende i Stortingsgaten ved Rosenkrantzgate og jeg har hatt flere Larsen tennstempelrifter som har vært merket med Torgersen. Såvidt jeg vet, produserte aldri Torgersen Sportsforretning våpen selv, men på 1800-tallet var det gjerne salgsstedet som fikk navn og by slått inn på pipen. Det jeg dermed er nysgjerrig på, er hvor Larsen stempelet står. Står det på pipen, kan dette indikere et pipeskifte og ikke at riflen er produsert av Larsen. På den annen side, hvem skulle ha produsert den?

Jeg har en "helt på tryne" RB med hurtiglader i form av en tilsvarende hevarm, den ruller bare hønen! Dette indikerer igjen at det sannsynligvis er Larsen som har produsert den. Mysterier er morsomt!

[image]

Kan du ikke skrive teksten akkurat som den står på pipen, det vil kunne si mye om mye.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd