Personlig bilde

Norsk fallblokk H.Larsen og H. Torgersen patent (Patronvåpen)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 28. april 2016, kl. 22:53 (628 dager siden) @ FrankWS

Dette sier mye! Børsa er så godt som 100 % sikkert ikke produsert i Belgia. Den er sannsynligvis produsert i Drammen (eller har fått et pipeskifte der) og den er uansett antagelig drit sjelden! Den er, såvidt jeg kan se, overhode ikke nevnt i Drammen Museums årbok 1969-1973.

Så det litt, mulig negative, børsa er, etter all sannsynlighet, produsert etter 1887 ut fra merkingen, hvor lenge etter er umulig å si, men antagelig like etter. På den annen side, Christiania var navnet frem til 1877, først etter dette ble det Kristiania. Dette kan indikere at børsa er fra før 1877 (noe jeg riktignok sterkt betviler). Mysteriet er ikke på noen måte løst!

Verdi? Den er antagelig supersjelden, men det er faktisk de fleste av Larsen-børsene fra Drammen også. Jeg har en haug nummerert med serie # 1. I og med at det ikke er en Larsen konstruksjon, bare en antatt produksjon og muligens bare et pipeskifte, faller den på utsiden av en Larsen-samling. Den er ikke über-forseggjort med utskåret hjort med glassøyne, fet gravyre, snellert eller lignende som gjør den spesielt attraktiv. Men det har et mulig unikt design - hendelen på siden spenner tennstift/"hane"? Så hvem er da kjøpergruppen?

Jeg hadde nok kjøpt den, dog bare for en relativt billig penge. Det er ikke nok at et våpen er supersjeldent, når det ikke er viktig, kan dokumenteres, er beskrevet i litteraturen og inngår i et klart samlerområde. Denne riflen bommer dessverre på alt dette. Men gøy er den unektelig.

[image]

Jeg skal prøve å forklare.Bildet viser fem kostbare Larsen'er og en "billig". Ovenfra - en supersjelden tennstempelrifle for hylsepatron, tidlig og i fenomenalt velutstyrt stand med hjort med glassøyne i kolbehalsen - jeg har også en tidlig og enkel utgave av denne for papirpatron. 40-50 000.
De to neste, superutstyrte (snellert, utskjæring, gravyre etc.), superstand 20-30 000, selv om de er belgisk produserte.
Den neste - en überkomplisert perkusjons revolverrifle med gasstetning, antagelig den siste som ble laget med serie # 14 (alle er litt forskjellige). Dette er den gjeveste av alt fra Larsen - 100 000+ (legg merke til det ubrukelige bajonettfestet).
Dette er et uhyre primitivt revolvergevær, serie # 1. Superprimitivt, så stygg design at denne i seg selv er morsom, supersjelden, men omtalt i litteraturen. 50-70 000.
Så den siste. Høl i hodet konstruksjon. en RB-variant med sidesittende hane, antagelig helt unik (dustekonstruksjon!), ikke omtalt noe sted, men det er en 100 % ekte Larsen design og vil likevel inngå i en Larsensamling. Snaue kr 10 000.

Din er litt der den siste er. Temmelig unik, men ingen dokumentasjon, ikke beviselig produsert av Larsen og ikke designet av Larsen. Jeg har endel Schaus patent bolt action rifter produsert av Larsen. Jeg verdsetter disse til kr 5-6000 for sporting jaktrifler, kr 8-10 000 for helskjeftede jakt og skiveskytningsgeværer og kr 10-15 000 for supervariantene for skive- og papegøyeskytning med kannelerte piper og mye utskjæring (gjerne 8-9 kg tunge). Og dette er når de er i god stand!

Jeg liker ikke å verdsette våpen jeg ikke har sett, men riflen din er antagelig verdt godt under kr 10 000 etter min mening.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd