Norsk fallblokk H.Larsen og H. Torgersen patent (Patronvåpen)

av JanS, søndag 1. mai 2016, kl. 21:57 (958 dager siden) @ Trond

Jeg håper at FrankWS har hatt av stokk og kolbe og sjekket metallsidene som disse skjuler. Nummer på sivile rollingblokker sitter ofte på tangens venstre side. Hvis ingen bokstav eller nummer finnes så kan rifla være den eneste av sitt slag. Uheldigvis er rifla sportifisert med at halve framstokken er fjernet med skyvere, framre remfeste og horn nasebeslag. Bare bakre skyver finnes i sportsstokken. Kolben mangler bakre remfesteskrue og et hull kan observeres under på venstre side ved avtrekkeren. Ellers har metallet intet rust (indre løp kan ha) og treverket ser greit ut. Løpet har fått fjernet skyverholderne. På grunn av sportifiseringen er ikke rifla original som produsert og derfor brukte jeg hermetegn. Rifla forteller en brukshistorie over tid. Verdien er halvert av hva den kunne ha vært og jeg må si meg enig i Tronds estimat. Men hvis rifla kommer for salg så kan en høyere pris oppnås hvis der er flere budgivere. Når det gjelder våpen som dette så er våpenet selv den beste kilde. FrankWS av 28.4 er inne på noe, men glemmer en viktig ting. Trond har også gode poeng i sine bidrag, men kortslutter litt. Jon viser hva Jon Sverre Dahl hadde om detaljer vedrørende børsemakeren som er mer enn det som finnes i Hærmuseets oversikt av børsemakere. Jeg må gjenta hva Trond så riktig beskriver at rifla ikke finnes i Drammen museums årbok om Larsen som jeg fikk tak i året etter utgivelsen. Og til Øyvind og andre interesserte så håper jeg de klarer å analysere eller gjette seg til ritig svar. Tampen brenner og lykke til!

Hele tråden:

RSS på tråd