Kongsberg 1867, "Lunds hylse" (Patronvåpen)

av olav, tirsdag 4. oktober 2016, kl. 18:44 (802 dager siden) @ svartepetter

Hei , Lunds hylse er/var basert på 50/70 hylsen og med en liten kon a la en en flaskehals nok til å ta 11,9 kulen som Lund opererte ut fra . Kula var den gamle 1871 antatte kula fra Larsen .
496 " diameter , 363 grains smurt med vaselin med litt terpentini . Presset på Hovedøen fra amerikanske maskiner . For å forme 11,9 Lund må du nok ha et diesett trur eg .
De første Lunds hylser var fant jeg i en gammel låve . I følge enka på gården var det blandt annet krutt der og våpen , alt skulle bort og ikke sees .
Jeg fant en haug med Olsen-Maseng hylser med en liten kon på , skutt ut nesten alle og da litt gravide nede mot rimmen . Det gjorde ikke noe siden da jeg selv laget de hylsene , kaldpreeset kulene , samme ladning som 12,17 i de diesett jeg fikk laget etter mål .
Skjøt med disse og med hylser laget av 50 basehylser som jo ble finest uten noen tegn på mage .Fant og en Lunds kammerlader intullet i sekkestrie , meget bedriten men etter oppmykning i badekar ble den som ny .
Patronen skjøt jeg først i kammerlader så en RB villreinsrifle med utrolig presesjon .

Hele tråden:

RSS på tråd