Eldre Norsk rifle? (Munnladning)

av JanS, lørdag 15. oktober 2016, kl. 21:27 (458 dager siden) @ krutnarr

Dette er en sivil jaktrifle fra 1850-tallet. Bygdesmeden A.S.S.B satte sine intialer på løpet da rifla var ferdig perkusjonert med ny stokk og eldre jernbeslag og løp. Årstallet 1714 ser ut for meg å være fra forrige omgjøring til flintlås. Kolbekappeombrettet kan være samtidig med stokken. Avtrekkeren virker veldig kort til avtrekkerbøylen. Den har fått 1700 tallkrøllen som hang igjen på sivile perkusjonsomgjøringer. Kortheten kan skyldes at den er samtidig med 1714. Så til nasjonalitet. Ved studie av bildene og før lesing av svar, så tenkte jeg svenskt. Dermed må jeg helle til Tronds tolking. Nå har jeg ikke foran meg John S. Dahls artikkel om kjente norske bygdesmeder i Hærmuseets årbok og hans siste bok. Men hvis ikke bokstavene finnes her, så stiller svensken sterkt. Historikken om rifla er også viktig hvis man har den. Vi vet at mange svensker ble tatt inn landet og solgt som norske. "Våpenhandlere" med kort vei over kjølen utnyttet knapphet med høy pris. Kvaliteten er vanligvis veldig god på svenskevåpna og de finnes i store antall. Men hva er munningsdiameter, låsblikklengde? Det hadde også vært fint med flere detaljbilder av alle jernbeslag og et bilde med avtatt hane.

Hele tråden:

RSS på tråd