Personlig bilde

Eldre Norsk rifle? (Munnladning)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, tirsdag 25. oktober 2016, kl. 18:40 (603 dager siden) @ krutnarr

Stemmer det Kruttnarr , i 1880 årene kom det ved lov i Sverige at elg kun kunne skytes med løp som hadde rifling ,
Men ingen hadde spesifisert twist ,:-)
Og de fleste jakta for matauk og skjøt det de kom over , rundkule for store dyr , haggel for små og flygende,/små dyr i bevegelse .
Man gikk gjerne ut etter elgen , men kom en ikke over den , var jo en tiur eller orrhane og velkommen på matbordet i torpet.

Dermed kom husqvarna som første mann ut med de berømte rettrifla løpene , dermed var lovens bokstav oppfylt og det var fremdeles mulig og skyte haggel også , for med twist hadde det nok blitt en rar og særdeles raskt økende spredning ved haggel skudd.
Og for en "torpare" som stort sett hadde. Bare råd til ei børse var det en super løsning . Og husqvarna og de andre produsentene fikk ,beholde sine både hagle og rundkule skytende kunder .:-)
Så en genial vri ,for og være praktisk og fremdeles kunne bruke børsene til både fugl og storvilt ,de rettriflede løpene .
Det ble jo både laget i munnlader versjoner , men flest er vel rettrifla rolling block børser tror jeg ,men også flere dobbeløpere har dette , da tenker jeg på både husqvarna mod 17-20 s/s dobbeløpere .
Som kom jo i 12mm og bade glatt og rettrifla løp i 20g og 16 g
og noen i 20 g på begge med rettrifla på ene og med twist på det andre
Og sikkert andre variasjoner og calibre også.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Hele tråden:

RSS på tråd