Personlig bilde

Våpenrestaurering? Ja selvsagt! (Våpensamling)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 6. november 2016, kl. 22:38 (741 dager siden) @ festus

Jeg er i utgangspunktet av den oppfatning at restaurering kun skal skje dersom man tydelig markerer våpenet med hva man har gjort med det, men av og til er dette mer enn upraktisk. Jeg kjøpte f.eks. et vrak av en Hans Larsen perkdrilling fra 1850-årene hos Eek i Skien for snart fire år siden. Alt var feil og noen hadde prøvd seg på å gjøre det enda mer feil. Den fungerte ikke mekanisk, stokk & bånd var feil, ladestokker manglet etc. etc.

[image]

Jeg sendte vraket til en meget dyktig børsemaker som også fikk kopier av bilder tatt av en identisk en på Drammens Museum og ba om at den ble dermed bygget opp etter disse og ble mekanisk funksjonell (noe jeg ikke hadde forventet).

[image]

Her var det et kulturhistorisk objekt som tidens tann fullstendig hadde ødelagt og som nå igjen kan tilhøre vår historiske arv. Den fungerer, den er korrekt i forhold til eksemplaret på Drammens Museum og den er "reddet". Dette er et megasjeldent og unummerert eksemplar fra den tidlige produksjonen til Hans Larsen. Man vet dermed ikke hvor mange (få!) av disse som ble produsert, men nå er det i hvert fall ett eksemplar til som fremtiden kan studere.

[image]

[image]

Da er det virkelig lov å restaurere, etter min mening!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd