Personlig bilde

Ukjent kort perkusjonert muskett (Våpensamling)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 6. desember 2016, kl. 22:56 (651 dager siden) @ reldor

Browning08: En M1748 hadde en stokk som var dekorert. Bildet viser en M1748/1841 med originalstokk hvor sideblikket er festet med tre skruer og med litt utskjæringsdekor synlig i forkant av sideblikket (kommer dessverre litt dårlig frem på bildet):

[image]

Det er på denne bakgrunn at jeg påstår at stokken er "ny".

Runastav: Bildet viser tre eksersergeværer i sin avkortede utgave. Som du ser, er forsiktet "nogenlunde plassert" på høyde med enden på det forreste rørkenet. Dette er riktignok 2xM1769 og 1x1769, men et eksersergevær var "bare" et eksersergevær og millimetrene var ikke kjempenøye. På den annen side, jeg målte lengden på noen eksersergeværer og de ligger på temmelig nøyaktig 115 cm - dette er dermed ikke et eksersergevær.

[image]

I og med at jeg allerede hadde hentet tommestokken, bygynte jeg å måle andre musketter med omtrent samme lengde som trådstarterens. Den eneste som passet var M1769 artillerimusket. Men her sitter forsiktet relativt sett lengre foran i forhold til forreste rørken. Her er det et helt annet sideblikk og rørken - og forsiktet sitter langt foran forreste rørken:

[image]
[image]

Kan det være så enkelt at man trengte noen flere artillerimusketter på 1870-tallet og kappet ned et gammelt arsenalvåpen etter å ha gitt det en ny stokk?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd