Personlig bilde

Dårlig presisjon med 12 mm. Remington (Patronvåpen)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 29. desember 2016, kl. 07:06 (479 dager siden) @ BjørnL

Ellers må jeg bare si at den kuletanga til Lee, ( den som heter improved minie) er en super tang både og støpe med og leverer, svært gode kule, siden det er påfylling på toppen av kula så er det og få sterke jevne skjørt på kulene ,
enkel i bruk , lett og støpe med ,
( jeg legger de på en hybelkomfyr, og varmer tengene der , ser til at kilen under til hulbasen ,også får god varme, og fyller til og med tengene mens de står på varme plata ,bruker gass på smelten, i gryte , heller rett i formene/tengene)
, det resulterer i kuler med et avik på vekt ,på 0,5-0,75% , 2-3 gr på de 480 gr kulene, og 1,5-2 gr på de 300 gr kulene,
sist jeg støpte ,forrige uke ble det laget 55 stk av de største ,
og når jeg veide og sorterte dem var faktisk 50 av dem var innafor dette avviket , under 0,75% vekt avik fra tyngste til letteste) 478,5 og til 481,6 gr , (577"/480gr tang)
:-)
og de er svært sterke de skjørtene,på kulene ,
mine som jeg har støpt av disse har vert skutt med store ladninger med suksess ,
80 gr 2f ' det er de store 577"/480gr,
og de andre 454"/300gr har jeg selv skutt i kentucky med 65gr 3f (fffg/ppp wano) og begge holder
,da med såpass ladninger, ,ikke skjørt som revner eller noe, tegn til at kulene revner fra skjørtene ,
og da har hullene i skiva sett ut som de har vert kuttet med hullpunch i,så det var tydelig at de hadde fått opp hastigheten, til Max det er sikkert:-)
for de må nå det for at så store flatnesete kuler skal gi skarpe , hull uten ei eneste rift i pappskivene,, iallefall med kunn papp og ikke støttet opp bak, , og de er presise også da så svært fornøyd med dem jeg )

så kuletangekonseptet er glimrende, de jeg selv har er :454"/300gr og ei 577"/480gr av samme typen som dette , de er rimelige , de er begge svært enkle i bruk og leverer meget gode kuler, eneste jeg har gjort var og forstørre påfyllingshullet i den største av de for og fylle den fortere siden det er såpass mye bly som skal fylles i,

Begge har levert svært gode resultater både i patron og som munnlader kuler , hos meg og hos andre jeg har støpt noen kuler til , er absolutt bare og anbefale tengene, hvis denne kuletypen ( minie) funker til den bruken /våpenet en har tiltenkt dem ,
så er disse ikke dårligere enn noen andre kuletenger ( spes med tanke på hva de koster , og ikke minst hvor enkle de er og bruke og hvor jevne og svært god kvalitet de leverer på kulene) så anbefaler dem jeg iallefall.:-) :-) :-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Hele tråden:

RSS på tråd