Personlig bilde

Kongsberg pistol omsider tilbake i Norge (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 17. januar 2017, kl. 22:14 (694 dager siden) @ JanS

Jeg må jo tilstå at jeg etter hver har hatt noen av dem gjennom årene og at jeg har beholdt de fire beste. To av disse, en fabrikkny ubrunert og en brunert, vil nok følge i samlingen min i min tid (om jeg da ikke får en enda mer strøken brunert). Her er "amerikaneren" sammen med den fabrikknye:

[image]

Den fabrikknye er bare direkte frekk og ekkel. Jeg har sett strøkne våpen før, men jeg tror at denne tar kaken. Det neste bildet viser amerikaneren øverst, den midterste har vært på utenlandstur og fått et ELG stempel fra Belgia og den nederste er den fineste av de brunerte som jeg har sett til nå:

[image]

De to øverste på det siste bildet tilhører dermed ikke "primærsamlingen" min, så om noen har noe gøy fra Hans Larsen eller av DkN som jeg mangler, sitter ikke disse to akkurat så veldig fast.

M1843 marinepistol finnes helt klart der ute, men de er utrolig vanskelige å finne og særlig uten brukket grep. Det er antagelig produsert mer enn 500 av dem, så de burde ikke være så vanskelige. Men det viser seg at de er. Det har tatt meg ca 20 meget aktive år å finne disse + noen med brukne skjefter - og jeg har vært aktiv med et bredt kontaktnett.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd