Personlig bilde

Ladninger til .69 kaliber musketter (Munnladning)

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 29. januar 2017, kl. 07:48 (686 dager siden) @ jæger justnæs
redigert av jrr50, søndag 29. januar 2017, kl. 07:54

Ja har er viktig og ikke bruke for stor kule til patchen , da klarer du ikke få den nedi , du klarer kansje og få den litt nedi , men den kan sette seg fast på vei ned til ladningen ,
og det er helt nødvendig at kula er helt dønn intil ladningen før du trekker av skuddet ( må aldri finne på og prøve skyte uten du er 100% sikker på kula er helt i ladningen)
ellers risikerer du og sprenge løpet ,eller i beste fall få en bul på det , så for all del ikke sett fast noe som du ikke er 100% sikker på er helt nede .
Og ikke prøv med tørr patch for da setter den seg ganske sikkert også fast , ei blykule som setter seg ,sitter ufattelig godt og er nesten umulig og få ut igjen , eller det er mye jobb iallefall, .så unngå det ,
Nå skyter ikke jeg muskett selv men kentucky rifle , du har jo vert på banen når jeg har skutt med den ,
så du har jo sett den , løpet på den er største diameter mellom riflinger 455-456" det jeg bruker er 433"-435" kule
, med 0,012-0,015" patch ,
da er den meget god presisjon
[image] (skutt på 60m ,her hjemme med 433" og 0,015" patch)
på også de cloverleaf patchene og Lehigh Valley lube som bare kan sprayes på sverger jeg til ,Øyvind selger begge deler .
Ellers så får du kuler i forskjellige størrelser hos brownells eller børselars , og tenger finnes mange steder ,
Og kjøp deg et skyvelær (digitalt ) for måling av dimensjoner , det er viktig at det er med 1/1000 på det , så du kan måle ned til 0,001" .
Det er ikke så dyrt men pris og kvalitet går jo ofte hånd i hånd, jeg betalte 350 kr for mitt og det har holdt i et par år nå,.men det er et i den billig ende av skalaen
Og som Jæger Justnes sier her patch størrelsen er ikke så viktig , men lappen skal dekke kula godt , til den din må du bruke de største lappene, på mine dekker lappene hele kula , men de slipper kula med engang den forlater løpet likevel ,

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Hele tråden:

RSS på tråd