Personlig bilde

Muskett - borgerbevæpning ? (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 6. mars 2017, kl. 22:04 (562 dager siden) @ Pensjonist

For å begynne fra den andre enden - da siste forandring antagelig ble utført. Den har en 'ny' stokk, antagelig fra perioden 1760-1799 - om dette ble gjort militært, hvilket jeg finner sannsynlig. Leddiken kan være noe en sivililist/bruker/samler person har begått, så jeg ser bort fra denne nå.

Jeg har en M1769 artillerikarabin. Kan dette være et forsøk på å erstatte en slik på en rimelig måte ved rett og slett kappe ned en gammel muskett? Etter at vi hadde fått leveringene av M1774, var det nok infanterimusketter av 'moderne' type i den norske hær...

Noen knallgod teori har jeg dessverre ikke, men det ble gjort mye for å løse behov uten å bruke mer penger enn absolutt høyst nødvendig i hæren på 1700-tallet.

Ta kontakt med rustmester Gjermund Fjell på Forsvarsmuseet og send bildene til ham. Han har utrolig god oversikt over hva museumet har av våpen og, om de har noe tilsvarende, kan han finne opplysningene de har notert på det.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd