Personlig bilde

Marinens Remington rolling block 1860/68 (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 9. mars 2017, kl. 23:28 (647 dager siden) @ leif

Dette er et interessant våpen, riktignok aldri approbert, men det ble produsert i en rekke forskjellige varianter i et hittil ukjent antall.

[image]

Ovenviste bilde viser en med vinkel-lamellsikte for døllebajonett. Men de kom også med med bla. Enfield sikte og for sabelbajonett og i andre kombinasjoner.

Når det gjelder verdi. En i rimelig original grei stand, uavhengig av sikte/bajonett, er, etter min mening, verdt fra 20-25 lapper og oppover. Det noe underlige med disse er at det er produsert temmelig mange av dem (minst et par hundre), men man finner den enten som vrak eller i helt grei utgave, men uansett stand - temmelig sjeldent. Av Marinens M1845 kammerladere som det ble produsert 100 av, har jeg hatt 4 eller 5. Av marinens Remingtoner har jeg hatt to. Og den ene med kappet forskjefte.

Jeg har dessverre ingen forklaring på hvorfor disse er så vanskelige å finne, men kjøper gjerne flere.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd