Norsk reperasjonsmodell?.,mix av svensk og dansk?D (Identifisering)

av JanS, lørdag 25. mars 2017, kl. 22:03 (547 dager siden) @ Acillevs

Det er godt å se at Achillevs har moderert sine utsagn. Men jeg kan ikke se at han har frambrakt nye momenter til diskusjon som kan forandre Skaar/Nielsens modeller av 1748-1755.Videre hevdet jeg at det ikke var noen motsetninger mellom deres modeller og 1746 approbert 14 lødig infanterigevær med modikafisjoner. Jeg hevdet heller ikke at løp og lås ikke var nummeret likt ved perkusjoneringen på Kongsberg. Det vi vet er etter at perkusjoneringen var ferdig av de kjente hovedmodellene så var der mye brukbare våpendeler av de tidligere modeller som ble satt sammen til brukbare våpen med ny stokk for landstormen. Amputert sideblikk på omtalte våpen kan være et eksempel på en slik sammensetning. Så hva utførte bygdesmeden hvis vi antar at kolbestokken er fra 1841 omgjøringen? Trådstarter nevner at løp er kappet, maling er fjernet og kolbens form er forandret. Kolben er veldig godt nedskåret med tillaget kinntre for å få en lettere og smekrere jaktkolbe som var tidsriktig. Bøylebeslag og kolbekappe er også godt nedfilt og støtskruene er fjernet. Nytt remfeste ble påsatt tidsriktig nedenfor bøylebeslaget. Sikringshake har blitt fjernet kanskje av en nymotens smed som laget ny hane uten sikringspor som M/1841 omgjøringen skal ha. Han har også oppblånert hanen og låsebeslag slik at de har samme finish samt pusset/oljet kobeestokken. Så jeg fastholder at bygdesmeden har forandret det meste av våpenets originaldeler.

Hele tråden:

RSS på tråd