Årets bomkjøp på QXL? (Våpensamling)

av JanS, mandag 27. mars 2017, kl. 20:09 (301 dager siden)

I januar ble jeg kontaktet av en samler som mente han hadde kjøpt en sjeldenhet på QXL. Det var en umerka blanktslip døllbajonett M/1846-49. Den var slankere på dølle og klinge. Det kunne være en prøvebajonett!Den så ut som ny med fin nyrustpitring over det hele grunnet mulig års lagring siden sist oljepuss. Kanskje kunne man skimte et 1-tall på den langs dølla, men dette kunne også være en produksjonsfeil/merke i godset. Jeg sa jeg hadde sett samme annonse, men bildene indikerte for meg en oppslipt døllebajonett som hadde hatt gravrust over det hele. Selgeren hadde hatt mange salg og opplyste at han solgte bajonettene (nevnte bajonett pluss en sinksprayet M/1774) for en venn og kunne intet om våpen. Denne opplysningen bekymret meg. Kjøperen ble veldig skuffet da sjeldenheten kom i hus siden mine opplysninger stemte helt. Drafiling/oppussingen var nesten helt perfekt utført. Glippen var helt bakerst på dølla ved festering hvor en del av originalfinishen røpet bajonettens tidligere stand. Heldigvis var ikke det økonomiske tapet så stort ved at den spraya 74-en oppveide litt under sin overflate. Men bomkjøpet er en god erfaring å ha med seg i gamet. Like etter la samme selger ut en Kragbajonett M/1912 med dobbel blodrand som var nedfilt på samme måte. Den så slankere og nettere ut med samme rustpitring finish som døllebajonetten. Den kom fra samme samling/person som nevnte døllebajonett. Personen visste hva slags sjeldenhet han hadde utført. Knivbajonetten med sine rettere sider var et lettere oppfilingsprosjekt enn døllebajonetten. Derfor stilte jeg selgeren en del spørsmål på QXL ut fra nevnte døllebajonettkjøp. Det ble vel nesten maks lengde på innlegget hvor jeg detaljvis tok for meg alle mistenkelige observerte sider ved den såkalte umerka kragbajonetten. Høyeste bud var da kommet opp i ca 4000,-. Etter helga begynte budene å ta raskt av oppover med mange som trodde de var med på årets kupp. Mine spørsmål til selger ble ikke offentlig for mulige kjøpere. De ble nok holdt tilbake av hensyn til lettjente penger fra bajonettsamlere som er i ekstase og overbyr hverandre med raske bud. Over tjuetallet minker det på bydere og selveste sjefsbyderen på bajonetter måtte til slutt gi seg for vinnerbudet på 26K! :-(

Hele tråden:

RSS på tråd