Svenske Remingtongeværer basert på Wredes gevær (Identifisering)

av anvil, lørdag 1. april 2017, kl. 20:36 (291 dager siden)

Remingtongeværet ble approbert som nytt infanterigevær i november 1867 etter prøver av mange fabrikat/modeller og anbefaling av den norsk/svenske geværkommisjonen.
En ting var å produsere helt nye geværer. Men det var også nødvendig å bygge om 12 mm. geværer i begge land, ifølge Hanevik ca. 42.000 til sammen. Her i lander var det ca. 12.000 kammerladere M/1860. I Sverige dreide det seg om ca 30.000 geværer. Så vidt jeg har forstått gjaldt det 3 modeller: Wredes gevær M/1860 (perkusjons-munnladningegevær), Hagstrøms kammerlader M/1864 samt ombyggede M/1860 til Hagstrøms kammerlader.
Følgelig er det 3 forskjellige utgaver av de svenske 12 mm. ombyggede geværene med Remingtonmekanisme.
www.gotavapen.se viser bilder av modellene M1860-67, M/1864-67 og M/1860-64-67.

Det er også opplyst hvilke hær-avdelinger som fikk disse 3 modellene: M1860-67: Infanteriet på Gotland. M/1864-67: Artilleriavdelinger tilknyttet festninger. M/1860-64-67: For skoler/universtiter.

Er det noen som kan opplyse om hvor mange våpen det er produsert av hver av disse 3 modellene?

Thor kom her med et par geværer, se bildet nedenfor. Nederst ligger Wredes gevær og øverst ligger det jeg tror må være M/1864-67. Stemmer det?
[image]

Begge geværene på bildet er uten pussestokk. Kan noen gi med bilde/mål på stokkens hode, slik at en kan få laget replika.

Demontering av Wredes viser at svansskruen m/ perknippel og et lite kruttkammer er lett demonterbar ved at gjengeforbindelsen er gjort meget presis. Naturlig nok er det da en låseskrue på undersida. Dette eksemplaret var uten skruen, men det er tatt ut for skruehodet i stokken, så da ble en passende skrue laget, se bilder.
[image]
[image]
[image]
Wredes slaglås er av høy kvalitet med bl.a. enkelt fjærfeste og med lav friksjon ved at det er hengslet ledd mellom slagfjær og nuss.
[image]
[image]
Jeg syntes låsen lignet en del på Kongsbergs lås på sivilt jaktvåpen. Bildet nedenfor viser KV-låsen. Det er mange likheter.
[image]

Hele tråden:

RSS på tråd