M1803/41/53 Jegerrifle (Våpensamling)

av Acillevs, tirsdag 11. april 2017, kl. 19:12 (288 dager siden) @ mpeg69

Rett skal vere rett, smeltet loddemateriale på et antikk våpen er ikke et udelt positivt tegn! Om nå dette våpenet har vert i nærheten av brann, Paleebrannen eller en annen episode, kan det likevel ikke med 100 prosent sikkerhet utelukkes at det omtalte loddemateriale kan skrive seg fra et annet objekt som for eksempel var lagret på et høyere nivå. Jeg vet ikke hvordan jerndeler ble samlet eller sortert etter brannen eller om bygningen brant helt ned til grunnen. Man skal dog merke seg at det omtalte våpen har samme nummer på løp/svansskrueblad og lås.
Det jeg synes er rart er om noen har gjordt seg umaken med å plukke sammen et "antikk våpen" av forskjellige deler og en sekundær stokk,hvorfor avslutte arbeidet halvgjordt? Kan det vere at ikke alle gamle perkusjonerte geværer ble gjorde helt ferdige etter omgjøringen og at det aldri har vert montert sikter på denne??? Når løpet og stokken ikke helt passer sammen i front, må jo det i hvert fall delvis komme av at en stift eller et stiftøre har sviktet, det er tydelig at dette har vert tettere tidlegere og man kan nå tydelig se gravrust på undersiden av pipen.
Dersom dette løpet er montert i "ny" stokk må det vere lenge siden.
Det ble også stemplet nummer inn i stokken etter omgjøring, oftest på høyre side foran låset eller på venstre side, foran kolbehalsen, er her noe å se?
Ta også en kikk på leddiklokkets innside, her ble det ofte brukt blyant.

[image]

Bilder av Paleet før og under brannen, jeg har trodd denne bygningen lå inne på selve festningen, men der har jeg tatt feil.

[image][image]

Hele tråden:

RSS på tråd