Personlig bilde

Husqvarna rolling block - hvilken modell? (Identifisering)

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 2. september 2017, kl. 07:37 (140 dager siden) @ jørn

Gode bilder at flott rifle, Jørn.
Jeg er enig med krutnarr i at bildene passer til beskrivelsen av Mod. 1 og kanskje flere. Jeg stusser litt over beskrivelsen ioppslagsverkene, det kan virke som noen kom rom randtent, andre med en sentertent blokk og en randtent blokk og atter andre med en blokk med begge deler. Det sies at man ofte finner Husqvarna-modeller som ikke samsvarer beskrivelsen til punkt og prikke fordi fabrikken var så innstilt på god kundeservice at de leverte alle mulige unntak etter kundens ønske. Siktet og kinnstykket har jeg ikke sett før men avslutningen bak på kinnstykket passer bra i forhold til andre Husqvarnarifler av samme modell. En variant av utformingen foran gjør at man kan stusse men jeg tror en skal tenke på at kunden fikk det som han ville. Disse riflene ble som kjent levert med klaffsikte som standard eller 'norsk sikte'(omtrent som de vi kjenner fra tennstempelrifler med flere) men også her finner det ganske sikkert et hav av unntak.

Edit: Angående utformingen av kinnstykket- kan det tenkes at det passer til stående skyting med kort arm? Blir sikkert fremtungt men om du skjønner tegninga så ligger da venstre hånd omtrent som på bildet og baksiden av overarmen ned langs kroppen. Kan utformingen da gi noen mening? Prøver å illustrere med et bilde:
[image]

--
Best når det smeller!

Hele tråden:

RSS på tråd