Personlig bilde

Husqvarna rolling block - hvilken modell? (Identifisering)

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 4. september 2017, kl. 15:04 (138 dager siden) @ reldor

Den 'blå boka' er også fin for entusiaster. Der står en del av detaljene og unntakene(hva man kunne bestille som gjør at mange børser ikke stemmer med 'normalen'. Det er et opptrykk i omtrent halv størrelse av originalen og har tittelen Husqvarna Jaktvapen 1870-1977 ISBN 91-98742-77 2.
Detaljer som skiller de enkelte modellene beskrives til en viss grad. Jørns børse sannsynligvis er en spesialbestilling etter min oppfatning så den er en vrien nøtt.
En lien ting som dette er kjekt med boka: Det er bare Model 1 som oppgis med 'Läskstång av trä'. Men...siden de lagde alt mulig p bestilling så tør jeg ikke si hva det er med min ringe erfaring.
Kjapt spørsmål til Jørn:
Siden blokk og børse ikke har samme nummer - kan det være at den er kamret for en annen patron? Tenker mest på noen som likner men er lenger; .450 eller .500 Express, til dømes.

Jeg lurer ellers på om den kan være en Remingtonstudsare NR 26 s.k. norsk modell med noe kortere pipe(boka bruker NR og ikke Mod). Disse ble levert med 'Rund räfflad 92 cm pipa av tung modell.'
Mens bildet i boka viser en med åttekantet pipe... Videre ble de laget i 12 mm Remington men så kommer det på slutten: 'På särskildbeställning kunde vapnet erhållas även i andra kalibrar. Det er ikke rart av noen mener det er nesten like enkelt å finne en modell som IKKE stemmer med beskrivelsen som en som stemmer :klohode:

--
Best når det smeller!

Hele tråden:

RSS på tråd