Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, torsdag 14. september 2017, kl. 20:00 (129 dager siden) @ rolfkt

Hei Rolf, slik du formulerer deg avsløres vel her en kjemiker! Det er jo bra!
For ca 7 år siden jeg kjøpte 1/2 kg jernklorid. Fikk det på Boots Sølvkroken Apotek på Kongsberg, var ikke noe problem å få tak i det den gangen. Prisen var 300 kr. for 1/2 kg. Har ikke undersøkt nå, men om firmaet Apotekproduksjon AS (tlf. 22169800) fortsatt eksisterer kan du eventuelt høre med dem.
[image]
Kan opplyse at jeg nå er i gang med en prøve på ei salongpipe. "Tynnet" min eksisterende blanding med omtrent like mye rødsprit.
Etter første lag så det slik ut etter rusting men før pussing:
[image]
Etter 2. lag før pussingen var bildet slik:
[image]
3. gangs pussing og påføring skjedde i formiddag. Til høyre i bildet etter rusting og til venstre etter pussing med fineste stålull, tatt nå i kveld:
[image]
Jeg opplever at rustprosessen går raskt, mulig min konsentrasjon er nokså høy. Det virker som om rustingen er stoppet opp allerede etter 8 - 10 timer, følgelig har jeg rukket 2 lag i døgnet.
Under påføringen av 4. lag nå i kveld ble det en del skjolder, kunne tyde på varierende tykkelse. Dette tyder på at en må være omhyggelig med å påføre jevn tykkelse samt pusse med samme kraft og varighet over det hele.
Da er det bare å fortsette i håp om å få jevn overflate. Tror jeg vil senke frekvensen til ett lag i døgnet. Regner med å rapportere i løpet av neste uke.

Hele tråden:

RSS på tråd