Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, onsdag 20. september 2017, kl. 16:12 (123 dager siden) @ reldor

Da er første fase av mine bruneringsprøver avsluttet, og det var med bruk av jernklorid, se tidligere innlegg.
Jeg rapporterte om en del skjolder, det var vel etter at 4 strøk var hatt på. Jeg avsluttet i dag etter at 10. strøk ble lagt i går.
Resultatet er slett ikke verst, men fortsatt noen striper. Som vist la jeg forsøkspipa ved siden av en M1849/55/59 som har original brunering. Da ser en at det ikke er stor forskjell på farge. [image]
Så bruk av jernklorid er absolutt et brukbart alternativ! Og det var ikke mye styr med denne prosessen, selv om det tar sin tid. Men FeCl er ikke komplisert å håndtere, jeg brukte engangshansker og penslet på med liten fille (i starten brukte jeg pensel, men da ble det mer ujevn påføring, så det gikk jeg bort fra).

Fikk i dag i hus en liten flaske Plum Brown. Ser av bruksanvisningen at det som skal bruneres bør varmes opp til 135 C (275 F) etter grundig rengjøring. Så pensles Plum Brown på, under fresing og spruting, kontinuerlig og jevnt over det hele inntil temperaturen er sunket til omtrent håndvarm (Antar at dette bør gjøres med god lufting, kanskje helst utendørs). Avslutter med vask med varmt såpevann, skylling og tørking.
Denne prosedyren gjentas noen ganger inntil ønsket farge er oppnådd.

Før jeg bestemmer med for hvordan jeg skal brunere pipe og låskasse for min M1860 vil jeg gjøre en test også med Plum Brown.

Hele tråden:

RSS på tråd