Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, onsdag 25. oktober 2017, kl. 20:45 (418 dager siden) @ reldor

Takk for kommentarer! Nå var det konserveringen. Ved avsluttet rusteprosess vasket jeg i bikarbonat (bakenatron, etter forslag fra Reldor).
For å konservere gikk det vel for det meste i linolje i gamle dager, og det er jo fortsatt like bra! Det finnes rå linolje og det finnes kokt. Mon tro om effekten er forskjellig for de to variantene? Det kan en jo prøve.
Når jeg først la opp til det så tenkte jeg: Hvorfor ikke også å prøve Owatrol?[image]
Som tenkt så gjort.
[image]
Her er resultatene. Blå er med 4 strøkk mens gul er med 5.
Fra høyre til venstre: RL = rå linolje, KL = kokt linolje og OW = owatrol
Denne prøven er fotografert ca. halvannen uke etter påsmøring, da var alt tørt og antagelig herdet.
Som en ser er det ikke store forskjeller det dreier seg om, men synlige forskjeller er det. Nå skal det sies at å fotografere og gjengi slike fargenyanser, det er ikke bare bare, og veldig avhengig av lyset. Jeg har brukt fotostudio-belysning som vel skal være så nøytralt som mulig.
Tidlig etter påsmøring var det større forskjeller.
Jeg var veldig opptatt av å oppnå en brunfarge med et rødskjær. Et par dager ut i tørkeprosessen var Owatrolen helt tørr, kokt nesten tørr men rå linolje var langt fra tørr. Da gjorde mitt valg av hva jeg skulle smøre på min M1860 pipe m/kasse: Owatrol, fordi den syntes jeg var nærmest det jeg var ute etter!
Selv etter herding av alt er jeg fornøyd med valget.
Owatrol har også den fordelen at den tørker raskt, noe en ikke kan si om linolje.
Når jeg ser resultatet sammen med en original av samme modell, så har jeg truffet ganske bra.
[image]
Her er mitt gevær det nederste.
[image]
[image]
[image]
Fett som krøp fra innsida og opp i bruneringen gå lysebrune skjolder ved serienummer 92 på kassa.
Med dette avslutter jeg dette prosjektet her i forumet. Fortsatt gjenstår å skyte inn framsiktet.

Hele tråden:

RSS på tråd