Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, fredag 27. oktober 2017, kl. 08:21 (237 dager siden) @ krutnarr

Hei til alle og takk for ytterligere tilbakemeldinger!
Enig med knutnarr i det om behandlet kontra ubehandlet linolje. Har mye erfaring i bruk som impregnering av knivskaft. Lar jeg skaftet stå å trekke ei ukes tid i rå linolje/amerikansk terpentin så kan resultatet, etter minst et par ukers herding, bli å sammenligne med det vi i gamle dager kalte "glasseple". Der kunne en "se" innover i eplet, om dere oppfatter en slik beskrivelse. Slik også med å se på treskaftet, men litt avhengig av om det er løst eller hardt virke. Det gir en helt annen glød enn hva en får til med kokt linolje. Vanskelig å forklare og kanskje enda vanskeligere å gjengi, men vedlagte bilde er et forsøk på det:[image]

Noe helt annet: Jeg viste nylig min M1860 til en våpensamler, bl.a. hadde han 3 forskjellige M/1860 sivile. Men ingen av dem med justering av avtrekket slik det er på min. Han mente at den løsningen var uvanlig, og muligens kan den være gjort i ettertid og ikke av KV. Noen som har sett denne løsningen? Den er genial i sin enkelthet, og den funker! Skruen på avtrekkeren er konisk på undersida av hodet, og den flaten går mot en tilsvarende på avtrekker.
[image]

Hilsen fra Anvil

Hele tråden:

RSS på tråd