Personlig bilde

Komplett pistolpar M1831 (Våpensamling)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 31. oktober 2017, kl. 08:55 (260 dager siden) @ JanS

Nå påsto jeg ikke at tasken på bildet jeg la ut var til pistolene, men til karabinene. Flintlåspistolenes patrontasker hadde sikkert riksløve fra før 1844, men etter at Kongsbergs kavaleripistoler ble bygget om til perkusjon var de i bruk helt frem til begynnelsen av 1870-årene – de siste årene parallelt med revolverne og karabinene. En taske med riksvåpenet fra 1844 er dermed etter min mening ikke usannsynlig på en patrontaske til disse pistolene sent i bruksperioden.

Tilbake til krutnarrs taske. Den er vel for liten til å være en karabinpatrontaske? Jeg har ikke målene på tasken, men artilleriets karabinpatrontaske fra ca. 1865 skulle inneholde:

Dette var et ganske beskjedent antall patroner, og jeg mener at kavaleriets patrontaske var større – men her må det altså tas et visst forbehold om husken. Grunnen til det lave antallet patroner var at artilleriet stort sett alltid var i nærheten av kanonene og derfor kunne oppbevare ekstra patroner i ammunisjonsvognene.

Du kan kanskje regne ut hvor mye det er plass til i tasken etter følgende mål på karabinammunisjonen:

En bunt patroner var ca. 56,5 mm × 25 mm × 84,5 mm
En enkelt patron var 66–69 mm lang med en diameter på rundt 12 mm. Treklossen må altså være stor nok til å romme ti av disse.

Hvis dette blir for stort for tasken, så må den ha blitt brukt til et mindre våpen (eller til noe annet enn patroner).

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd