Jarmann kårdebajonetter (Våpensamling)

av JanS, onsdag 15. november 2017, kl. 16:49 (367 dager siden) @ LesBaer

Jeg har tidligere svart med et lengre innlegg om Jarmannbajonetter, men kan ikke finne det igjen. Tror det var et svar til samleren fra Gjøvik som viste oss en prøvebajonett.
Viste Jarmann kårdebajonetter No 06 og No.17 med kvitmaling i og 14 og 17 hører til to forskjellige produksjoner. Vi vet at en del av prøvegeværene med lavt nummer ble tatt med i nummerrekka av de tidligste M/1884. Har selv sett prøvegeværpipe nr 14 har blitt gjenbrukt med nytt nummer i tidligprodusjon. Denne ble i sin tid vist på sluttstykket hvor jeg svarte. Vi vet også at Jarmanngeværet ble forbedret i små nummerserier som allerede var for gammeldagse sammenlignet med Kragen som var på vei med modærne ammo.
Har sett no. 8 fra 1892. Når det gjelder viste bajonetter så antar jeg de kvitmalte er tidligere siden de har no. foran tallet som omtalt i Hærmuseets årbok om Jarmann. Numrene 14 og 17 antar jeg hører med til sistnevnte serier grunnet merkingsplassen er helt forskjellig fra M/1884 nummerrekka og veldig diskre plassert.

Hele tråden:

RSS på tråd