Verdi M184X/55, variant av kammerlader (Våpensamling)

av valkyrien, torsdag 23. november 2017, kl. 10:22 (240 dager siden) @ Kammerherren
redigert av valkyrien, torsdag 23. november 2017, kl. 10:27

Når det gjelder kammerladere finnes de i hovedsak 3 grupperinger. Det er de som kun kjøper, de som kun selger og de som både kjøper og selger. Felles for disse 3 grupper er at samtlige med feks opptil 15% slingringsmonn begge veier vet veldig godt hva en kammerlader er verd, evt lett finner det ut . De fleste på dette forum har fulgt med og vet dette.

Selv hører jeg til i gruppen som både kjøper og selger. Jeg har både kjøpt og solgt strøkne kammerladere tll høy pris noe også de jeg har handlet med vet. Vi er ikke prisdrivende nybegynnere men har såpass erfaring at vi vet / forstår at gode eksemplarer kan være litt ukomfortabelt dyre.

Men vi har en 4 gruppe. Det er de som faktisk ikke har peiling, ofte enker og faderløse. Det kan forlange alt fra kr 500 til kr 50 000 for en vanlig kammerlader. Her bør de som leser dette, er samler som vil handle gå nennsomt fram og anngi anstendig pris.

En 5 gruppe er antikk handlere. Her er jeg ganske slem og hvis de har intressante ting for salg til lav pris slår jeg selvsagt til. Deres pris gjenspeiler hva de har betalt og her vises ikke nåde.

6 og siste gruppe er de harde nøttene! Det er de som er så rike at de ikke gidder å selge, selv ikke til sterk overpris.
Jeg ser fram til å bli en av dem!

Det finnes noen andre grupper som ikke er veiledende og derved ikke nevnt.

Så for å summere, vi tilhører stort sett de første 3 gruppene og uansett hva vi vil betale/ forlange vet vi omtrent hva de fleste kammerlader variantene er verd. Og, vi må huske på å være greie med enker og faderløse!

Hele tråden:

RSS på tråd