Personlig bilde

Kuletenger til gamle norske militærvåpen (Utstyr og tilbehør)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 2. august 2007, kl. 22:14 (4219 dager siden) @ Kammerherren

En liten oppdatering, jeg fikk svar fra Lee angående kammerladertengene:

«The largest diameter we are able to make is .685 inch. This is limited by the size of the mold block blanks.>

.685" = 17,4 mm, med andre ord akkurat i minste laget for en kammerladerkule som ikke skal papirvikles.

Spørsmålet er derfor om vi skal gå for 17,4 mm, og håpe på det beste mtp. skyting med naken kule, eller finne et annet firma som kan lage kammerladertenger til oss på en billig måte.

Ståltenger kan enkelt slipes opp på denne måten: Slipe opp kuletang. Er det noen som har prøvd om dette går med aluminiumstenger?

Til nevS:
Mener du "Larsens kugle nr. 1" eller "Landmarks lille kule"? Det var Larsens som var den siste, og den med best presisjon. Det er tegninger av begge i svartkruttboka. Larsens var den siste, og den som gikk best. Landmarks kule hadde blant annet betraktelig dypere hulbase. Dersom du mener Larsen kule så er jeg enig, men jeg velger bort hulbasen pga. det dyrere å lage hulbasetenger.

Til chiefen:
Ingen dum idé med en nagantkule. Jeg skyter ikke Nagant selv, og har ikke erfaring med lading av kaliberet. Er det noen som har tegninger av originalkula (eller kulene dersom det finnes flere varianter)? Jeg baserer prisene på at jeg bestiller minst 25 tenger av hver type slik at verktøygebyret på $100 forsvinner. Er det flere som eventuelt er interessert i Nagant?

Til Kammerherren:
Hvilken diameter bestilte du på kula du bestilte?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd