M/1855 kammerlader med sabelbajonettklakk (Kammerlader)

av JanS, lørdag 2. desember 2017, kl. 23:05 (227 dager siden) @ Jon

Flere med M/1848 sabelbajonett har fått seg en negativ overraskelse da de skulle feste den til krigsskolens kammerlader. Den passet ikke fordi kammerladerne hadde fått seg feste for en ny forsterket M/57 sabelbajonett. M/48 bajonetten ble raskt funnet for svak ved støt hvor det tynne messinggodset i piperingen bøyde seg. Derfor ble de heller ikke nummerert til geværet. Eksemplarene som finnes er enten deformert i messing ved pipering eller ser lite eller ubrukt ut. Førstnevnte har vært påsatt/prøvd på gevær og rettet opp før hele partiet ble overført som sidevåpen for tamburer. Modellens flotte messingfeste pyntet opp sammen med messingtromma. Når det gjelder kammerladere så er der fortsatt mye ukjent. Både Hærmuseet og Sunde har flere poeng, men siden de ikke har funnet skriftlige kilder så må man fortsatt erkjenne at den beste kilden er våpenet selv. Først observere, så beskrive og tolke og til slutt konkludere. Mine observasjoner av kammerladere på 70 og 80-tallet er fortsatt ikke beskrevet med ukjent modell. Når det gjelder kammerlader med sabelbajonett så har jeg observert den både med sabelbajonettfeste og døllebajonettfeste på samme våpen. Sabelbajonettfestet var ala M/1857/59 og døllebajonettfestet som M/42-55 slik at man kunne velge enten om man ville ha på døllebajonett under strid eller sabelbajonett under parade og vakttjeneste. I 1986 observerte jeg dette geværet på vertshuset Grenaderens vestvegg. Rustkammeret var stengt og heldigvis brakte svolten meg til funnet. Som eneste middagsgjest tidlig på dagen fikk jeg god tid til å observere og ta notater. Det viste seg at geværet hadde et heller lavt nummer og med samme årstall som jeg hadde observert 10-15 år tidligere. Sistnevnte hadde et enda lavere nummer, men det hadde senere blitt omdannet til M/1859 på modellmessig måte. Ingen av disse hadde rester etter bajonettfeste av M/48. Ved neste Trondheimsbesøk noen år senere var Rustkammeret åpent og Grenaderen stengt. På Rustkammeret kunne jeg ikke observere noen kammerlader med to forskjellige bajonettfester. Uheldigvis var der ingen myndighetsperson som kunne ta meg med på depoet. På grunn av sikkerhetsgrunner antok jeg at Rustkammeret hadde to eksemplarer av omtalte kammerlader siden et var utlånt/opphengt på Grenaderen uten noen sikkerhet. Antar nå at Øyvind under sitt arbeid tar kontakt med Rustkammeret og Forsvarsmuseet for å gå gjennom deres gjemmer av kammerladere.

Hele tråden:

RSS på tråd