Personlig bilde

Verdi M184X/55, variant av kammerlader (Våpensamling)

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 7. desember 2017, kl. 08:58 (290 dager siden) @ Fagerstad

Prisbevisste samlere ja, der har du et flott ord for gniere! :-D Etter å ha frekventert samlermiljøet I en del år nå har jeg blitt kjent med mange folk og det er utrulig hva som motiverer enkelte. Jeg håper jeg kan si de fleste samler av historisk interesse, men skremmende mange leter bare etter et sted å plassere penger for fremtidig avkastning. Disse samler strengt tatt mer på penger enn på våpen.
Vedrørende salg på auksjon er jeg enig, det er oftest dødsbo eller andre større partier som havner der, kanskje også lite opplyste selgere som ikke kjenner verdien og trenger hjelp til salg av f.eks arvegods. Dette kan gå begge veier for selger, det som er helt sikkert er at auksjonshuset tjener på det. Det er også helt greit for de tilbyr en tjeneste som mange nyter godt av. Som Fagerstad påpeker, markedspris oppnås ofte ikke I et lukket salg I et dunkelt belyst rom. Tuskhandel som det også gjerne kalles er helt topp så lenge både kjøper og selger kjenner til hva som omsettes. Et åpent salg på nettet enten på Finn.no eller en auksjon er nok det beste stedet om en ønsker oppnå høyest mulig salgspris, rett og slett styrt av markedskreftene. Dette kan en naturligvis like eller ikke. Jeg har gått glipp av flere objekter på Finn.no ganske enkelt fordi andre har vært villige til å betale mer enn hva jeg ville. Noe som er en helt ærlig sak. Siden auksjoner er et helt vanlig sted for kjøp og salg av gamle samlerobjekter mener jeg at totalprisen må være den en har I bakhodet når en snakker kostnaden på et objekt. Disse 25% blir ikke borte av seg selv.

--
Kammerherren

Hele tråden:

RSS på tråd