Personlig bilde

Spørsmål m/1825, m/1829 og m/1834 (Våpensamling)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 8. januar 2018, kl. 22:46 (12 dager siden) @ Fanejunker

Jeg er redd dette med bajonettene er mye mer komplisert enn dette. Det finnes minst tre, muligens fire 'varianter av M1857/59 bajonetten.
Nedkortede M1859 fra Kongsberg og Liege samt 'originale' M1859 fra Kongsberg hadde identiske bajonetter.
Nedkortede M1846 og M1849 fra Hertzberg hadde en noe tykkere pipe og dermed et noe større hull til pipen. Ovennevnte bajonett passer ikke på en Hertzberg M1859 variant og man finner disse oftere med nummerlik bajonett enn de andre.
Jeg tror at M1860 tappstudservariantene hadde tilpasset bajonett med samme nummer som de fikk ved perkusjoneringen. Det virker som om det er noe ujevn pipetykkelse ute og går. Bajonetten fra en tappstudser passer ikke nødvendigvis på en annen, men Hertzberg varianten passer på de fleste.
Så den tvilsomme fjerde varianten. Endel av de mest slitne av disse muskettene ble gjort om til borgerbevæpningemusketter. Jeg har en av disse med klakk for M1859 bajonetten, men musketten er en del lenger enn studserne. Her er jeg på meget usikker grunn, men bajonetten fra min M1829/41/51/60 blir veldig skranglete på denne. Bajonetten som fulgte sitter derimot rimelig greit (men er ikke nummerlik). Kan det være at også disse ble individuelt tilpasset?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd